Level up?

Varför måste man räkna en människas tid på jorden i ålder?
Vem har bestämt att ett år är just ett år och vad är det som gör att man känner sig så fruktansvärt mycket rynkigare när man är 24 än när man är 23?

Jag tycker ålder är väldigt diffust.
Visst, det kan bestämma hur många dagar en viss person strövat runt på jorden men det säger egentligen inte så mycket om hur människan upplevt dessa dagar, vad den har för erfarenheter eller vad den är redo för framöver.

I de flesta spel uppgraderas man i "Level". Gubbarna man spelar med är inte 15 år gamla, de är level 15. Varför kan man inte räkna människan i level?
Jag, till exempel, känner mig inte alls som att jag är 24 år. Jag har inte riktigt upplevt lika mycket som så många andra har i denna ack så höga ålder.
Därför är det bättre att räkna level, på så vis kan jag säga att jag är level 19 och den jag möter kan då förstå att jag har gått igenom si och så mycket, lärt mig dittan och dattan och att jag är redo för nästa grej.
Eller ja, level 19 skulle jag nog inte vara egentligen, kanske är jag mer en level 22 om jag ska vara ärlig.
Jag har upplevt lite med än en liten färsk level 19 tror jag.

I spel uppnår man en viss level innan man är redo för saker, level 10 innan man får bära ett långt svärd och så vidare. Likaså borde det vara i livet. Level 18 för körkort, level 20 för sprit och level 27 för barn. Vissa kommer upp till level 27 mycket fortare än andra, eftersom de går igenom mycket mer saker än andra. Ibland råkar man equipa saker innan man är i tillräckligt hög level, men med tiden orkar man bära det där svärdet ändå, det är bara lite tyngre i början.
På så sätt skulle man ju kunna bli "äldre" i slutänden med. Helt ärligt, med allt som pappi gick igenom skulle han lätt vara level 250 när han dog.

Skulle inte allt vara mycket lättare om man räknade oss i level så man visste i vilken level alla var?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0