Memories from Rome.

En grå och mulen onsdag som den här är det lätt att längta tillbaka till Rom. Det är två veckor sen jag landade i värmen strax utanför den fantastiska kulturrika staden långt där nere i europa.

Första dagen var man lite dåsig till en början och väldigt varm eftersom man reste i jeans, så det första jag gjorde när vi kom till vårt hostel var att dra på mig kjol, linne o mina ballerinaskor.
Vi gick ut och åt, och började sedan äventyra genom stan med colosseum som första hållplats.
Vi slöade länge i gräset nedanför colosseum, njöt av solen och kollade på alla turister.
Rom är verkligen en sönderturistierad stad!

Härligt var det iallafall och efter det begav vi oss till Fontana di Trevi och kastade i ett mynt! Jag kastade i två, för första gången glömde jag önska något.
Därefter vandrade vi runt i stans butiker och arbetade oss sakta bort mot spanska trappan där vi satt länge och slöade och lät oss omfamnas av den italienska solnedgången.

Senare den kvällen träffade vi tre backpackers från USA. Först en kille som hette Marcus som var från San Fransisco och sen även två tjejer - Becky från New York och Claire från Texas. Vi blev ett litet gäng som stundtals umgicks under tiden nere i Rom. Vi gick ut och åt tillsammans och drack öl tillsammans. Mycket trevligt!


Dagen efter tog vi oss till  Vatikanen för att kolla in St Peterskyrkan, vatikanmuseet och sixtinska kapellet!
Det var väldigt överväldigande att se allt i verkligheten, bilder gör inte stället rättvisa!
Alla målningar och statyer, byggnadernas utformning och allting var jättemäktigt!
Vi anslöt oss till en guide som inte var så bra, det var mer snack än action så jag drog mig mycket från gruppen och gick runt o kollade själv i alla de rum som det finns att gå runt i, det var jättehärligt!


Efter att vi varit på vatikanen letade vi rätt på en livsmedelsaffär i jakten på några öl och sedan stack vi iväg till Piazza de Popolo. Ett stort torg i Rom med statyer och en obelisk. Det torget blev en favoritplats i Rom och vi kom dit jättemånga gånger för att chilla och kolla på allt folk som gick förbi. Första dagen var det en gatutiggare som imiterade Michael Jackson med hjälp av tre olika outfits och en högljudd stereo! Riktigt bra! Men det var lite fånigt för han spelade bara tre låta (en outfit för varje låt) och sedan tog han paus i 20 minuter ungefär tills det kom nytt folk på torget då körde han samma grej igen och så fortsatte han!
Vi tre var väl de enda som satt kvar tre gånger på raken!

På fredagen drog vi in på Colosseum och gick runt där inne, fascinerades av gamla rustningar och ruinerna och när vi kom ut igen flummade jag med två jätteroliga romare! Den ena var helt galen, snackade på massvis om sin fru och först trodde han att Jimmy var min kille, men efter att jag förfärat utbristit aldrig i livet, sa han "okey okey, your bodyguard then." Det gick jag med på! Haha.

Senare på kvällen återkom vi till Colosseum för att se det by night och då sprang vi på Becky o Claire som var ute på krog runda. Vi hakade på dem en bit, något som slutade med att vi hamnade på en gayklubb strax bakom Colosseum. Det verkade som att det var ett litet gaydistrikt. När vi sedan skulle ge oss av därifrån så råkade jag o Jay hitta in till en svensexa där en magdansös dansade sensuellt för en brudgum till häftig musik, det var skitkul att se! Dagen efter såg jag den killen igen, utanför Castle stAngelo där han stod o fotograferades med sin brud! Världen (Rom) är allt bra liten!
Castle stAngelo var jättefint, och änglarstatyerna var häpnadsväckande fina!
Men det absolut bästa med Castle st Angelo var nog utsikten därifrån, den var fantastisk! Man såg ut över hela Rom från takterassen, det var jättefint!
Jag stod där uppe länge och njöt av utsikten innan jag begav mig ner till Jimmy som satt på en trappa och slöade. Vi stack iväg till Vatikanen där vi mötte upp Jay och Laura (en tjej från Venedig som Jay kände) och sedan låg vi på vatikantorget i några timmar och skaffade bonnabränna o chillade. Jimmy somnade tillochmed en stund!
Riktigt gött!

Sista dagen i Rom begav vi oss ut till Trastevere för att se en annan sida av Rom och Trastevere var jättefint! Små kullerstensgator, mysiga byggnader och jättemånga mysiga restauranger! Där intogs sista måltiden i Rom, tillsammans med ett par andra svenskar och deras dotter. De var från stockholm och jag är övertygad att killen är känd från tv! Men jag vet inte hur än, men vi alla tre kände igen honom jätteväl, men ingen frågade vem han var! Känns ju dumt, jag kollar så lite på tv, så är så svårt att placera människan. Trevliga var dem iallafall!
Efter sista måltiden gick vi i butiker en sista gång och tog avsked av Piazza del Popolo.
Det var en riktigt bra resa, man minns ju det bästa. Jag orkar inte skriva om precis allt men mycket var det man hann vara med om iallafall! Minnen för livet!

Grazie!















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0