Boris

Vem är killen som går runt och låtsas vara min bror?

På Metaltown träffade vi ägarinnan av Rusty Irons i Jönköping - en pigg och glad brud med några öl innanför västen som kom fram till oss för att hon kände igen oss från Jönköpingstrakten.
Sen vänder hon sig till min bror och säger: "Jag brukar blanda ihop dig med en Boris!"
"Det är JAG som är Boris!" säger Boris då.
Hela situationen blev lite småfånig och hon blev alldeles exalterad;
"VA? Är det DU som ÄR Boris? Wow, den riktiga Boris" utbrister hon impat och skakar hans hand och skaka alla våra andras händer.
"Det brukar komma in en kille i min butik ibland som låtsas vara du! Han tycker du är så cool att han försöker vara du! Häftigt att få träffa den riktiga, äkta Boris! Shit asså! En sån ära, vad häftigt!"

Det är inte första gången min bror råkar ut för att träffa en sådan person som blir imponerad av att äntligen träffa den "riktiga" Boris. Jag har märkt de senaste åren att Boris är ett stort namn i Jönköpingskretsar och folk brukar bli imponerade av att träffa mig med eftersom jag är Boris lillasyster. Det roliga är att jag också ibland kallas Boris - inte så konstigt, jag heter ju det.
Men min bror har det ofta som tilltalsnamn och i Jönköping har han va någon anledning blivit väldigt populär. Varför vet vi inte, han förstår inte vad han gjort som har gjort honom så känd. Kanske är det för att han är så schysst och bra?

Men det finns en kille i Jönköping som påstår sig heta Boris, låtsas vara DEN Boris, men som många gånger bli genomskådad när han träffar på min brors vänner. En gång ringde en kompis i Jönköping till mig och sa; "Jag sitter här med din bror, Boris! Vi är på Ladan!"
Det var inte min bror, han var inte ute den kvällen, men han påstod att han var min bror. Den Boris har inte, (eller hade iallafall inte för ett par år sen) förstått att Boris är efternamnet på min bror och förnamnet Erik. Därav när folk frågade om han var Erik Boris så påstod han att hans namn var Boris men att han hade en bror som heter Erik. Det var många som efter den förklaringen fattade att han ljög.

Killen som tydligen inte ens är särskilt lik Boris har nån form av likhet ändå. Jag tror det är håret eller något som gör det, och kanske längden. Jag har aldrig träffat killen som så lögnaktigt påstår sig vara någon han inte är så jag vet inte hur han ser ut. Men i ansiktet är han tydligen inte särskilt lik.

Hur kommer det sig att man ogillar sig själv så mycket att man börjar låtsas vara någon annan? Visst finns det många som är inställsamma och försöker vara något de inte är för att platsa någonstans här i livet, de människorna är tyvärr inte sällsynta, men att låtsas vara en annan individ, en annan levande person känns bara fånigt.
Om någon som läser detta vet vem den falska typen är så säg gärna till. Jag är fruktansvärt nyfiken på denna sorgsna varelse.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0