Vigolf.

Jag har hakat upp mig lite på en sak som jag upptäckte för några dagar sedan. Jag är släkt med en man som heter Vigolf!
Jag är en sån som alltid kallar saker vid udda namn och gärna sådana som klingar lite som Vigolf så just därför är jag väldigt road över namnet. Vigolf.
Namnet är verkligen speciellt för när jag googlar på det kommer det i stort sett bara upp information om just den Vigolf jag är släkt med. Något som är lite fascinerande är att han antas ha bott i trakten runt Forserum.
Det finns inga bevis på att han faktiskt har existerat bortsett från efternamnen på hans söner; Vigolfsson.
Han levde nån gång på 1100-1200talet och var förmodligen en frigiven träl som fick gården utanför Forserum som han bodde på. Det är ju inte så långt från där jag bor. Jag hade ingen aning om att jag hade släktingar från småland, tidigare tycker jag alla spår har lett till Stockholms adel eller Danmarks gator.
Nu är jag ju inte så hängiven släktforskare utan råkade bara snubbla på namnet när jag ville se hur släktskapen stod till mellan ett par sysslingar av Oxenstiernaätten och fann då att denne mystiske Vigolf är stamfadern.

Vigolf. Jag gillar det namnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0